Hervey fraser town 1770 airlie beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Reinier Luijkx - WaarBenJij.nu Hervey fraser town 1770 airlie beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Reinier Luijkx - WaarBenJij.nu

Hervey fraser town 1770 airlie beach

Door: droeftoeters

Blijf op de hoogte en volg Reinier

29 Januari 2011 | Australië, Airlie Beach

Ten eerste; onze excuses voor het onvoldoende onderhouden van onze website. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, daardoor het gebrek aan tijd en zin om onze belevingen met jullie te delen. Hierbij eventjes in het kort onze route vanuit Brisbane:
Hervey Bay Fraser Island Town of 1770 Airly Beach en de Whitsundays….

Vanuit Brisbane rijden we richting hervey bay, dat is de stad waar onze trip van start zal gaan naar 1 van de grootste hotspots van Australië ‘Fraser island’. Onderweg hebben we nog een bezoek gebracht aan de Australian Zoo, waar de beruchte ‘Steve Irwin’ eigenaar van was in de jaren dat hij nog leefde. Alle diersoorten van Australië konden wij daar bewonderen en er werden zeer stoere shows gehouden met krokodillen etc. Toch een plek die je zeker niet over kan slaan. Het campingleven hebben we een beetje achter ons gelaten en overnachten dus ook in hervey bay weer lekker gezellig in een hostel. De avond voordat we onze 4x4 selfdrive avontuur op Fraser island starten, kregen we wat voorlichting en werden er 5 groepen van 7 man gemaakt. Wij de drie dutchies, een Indisch-engels stel, een Engelse meid en een Zweed. Bij de gezamenlijke inkoop van het eten en drinken kwamen we er al snel achter dat onze groep dezelfde interesses hadden. Veel eten met de voorkeur naar vlees en heeeel veel alcohol. Al snel bekende die Engelse meid dat ze een drinkmachine was, toen wiste we dat dit nog wel een heel gezellig trippie kan worden. Volgende dag bij het inladen van ons jeeps, keken de andere 5 groepen ons met wat scheven gezichten aan. Ik geloof dat dat wat te maken had met ons inkoopgedrag voor 3 dagen en 2 nachten Fraser Island. 1 ding was een feit, wij zouden niet verhongeren of omkomen van de dorst, ‘dat is toch het laatste wat je wilt meemaken op een eiland zij ’de 30 jarige Zweed Ronny! En iedereen deelde deze mening, in ons opzicht een topgroep dus. Met de ferry werden de jeeps naar het eiland gebracht, Reinier was de maindriver en kreeg al snel een andere naam toegekend door ons nieuwe vrienden, sindsdien is het ‘Des’(Engels begrip voor BoB). Fraser Island heeft geen verharde wegen en bestaat voornamelijk uit regenwoud, brede stranden, grote zandduinen, en een aantal hele mooie meren en riviertjes. Met de 4x4 jeeps crossen we elke dag naar de mooiste spots van het eiland. ’S-Avonds sliepen we in tenten op een camping, waar we onze eigen eten (lieten) maken. Wij zorgden voornamelijk voor de alcoholconsumptie, wat uiteindelijk weer tot 2 heel gezellige feestavonden uitliep! Al met al een super mooi eiland, goed weer gehad, veel gezien, veel gedronken, veel gegeten en veel nieuwe vrienden gemaakt!! Meer kan ik er niet van maken, voor verdere informatie zie de foto’s!

Weer in Hervey Bay aangekomen moesten we serieus nadenken over de wijze hoe we ons richting het noorden gingen verplaatsen om uiteindelijk in Cairns aan te komen. Zoals jullie waarschijnlijk ook in Nederland te horen hebben gekregen, het eiland ‘Australië’ staat op zinken!! Overstromingen in Rockhampton, overstromingen in Brisbane, en wij hebben nog geen plasje water zien liggen. We hebben dus al die tijd precies tussenin alle ellende gezeten. Maar nu bleek dus dat de wegen richting het noorden tpv van Rockhampton allemaal onderwater staan. Wij besloten om zo ver mogelijk richting Rockhampton te rijden, en zodra de wegen weer open zouden gaan, gelijk de oversteek konden maken. Uiteindelijk zijn we in het plaatsje Town of 1770 aangekomen wat ook onze bestemming zou zijn voor een paar daagjes. Onderweg hebben we nog wat risicootjes genomen om toch door een de ‘floodings’ te rijden maar het was uiteindelijk wel meegevallen.
In Town of 1770 kwamen we terecht in het mooiste, relaxte en schoonste hostel van heel Australië denken wij, daar konden we ons dus wel een paar daagjes vertoeven. De tweede dag zijn wij met een boot naar een super mooi tropisch eiland gevaren 40 km uit de kust. Daar hebben Joost en Reinier hun eerste Scuba dive ervaren, het duiken was helemaal super en zeker voor herhaling vatbaar. Volgens Jorel de kenner, is dit 1 van de mooiste plekken waar hij gesnorkeld en gedoken heeft. Joost zij zelfs dat hij nog nooit zo iets moois hebt gezien in zijn leven, dus dat zegt wat. Toen wij ons op het tropisch eiland vertoefden, scheen dat het aan de kust de gehele dag noodweer is geweest. Het was zelfs zo erg dat de hoofdweg om, in en uit het dorpje te komen, op grote delen was ondergelopen. We zaten dus vast in Town of 1770, wat trouwens helemaal geen onaangename plek is om een paar daagjes vast te zitten. Door alle overstromingen was het er wel super rustig, in het hostel verbleven ongeveer 20 man waarvan 10 daar voor langere tijd waren en heel de dag schoonmaak werkzaamheden verrichten in keuken, kamers, toilets etc. Die eigenaar was in een 1 of andere trip blijven hangen en was knettergek en schoonmaakfreak, ook hebben we daar 2 tukkers en 2 zeeuwen ontmoet, relaxte lui. Elke avond kwam de groep tezamen om lekker wat te eten, drankjes te nuttigen en wat drinkspelletjes te doen. Was een super relaxte sfeer en leuke mensen, niemand heeft ‘worries’ in Town of 1770. Het is het laatste dorpje waar je nog kan surfen en hebben dat dan ook gedaan. Ook hebben ze daar de beruchte harley tour, die wij met de tukkers en de zeeuwen hebben gereden, spr dik. Na 3 dagen ging de hoofdweg van het dorpje weer open, ook de snelweg bij Rockhampton was weer geopend, het was tijd voor ons om weer verder te rijden richting Airlie Beach.

• 29 Januari 2011 - 08:00

Gea:

Super om weer wat te horen!
    Wat een mazzel dat jullie zo weinig last hebben gehad van het water.
    Geniet ervan. Groetjes.

• 29 Januari 2011 - 10:52

Angelien:

hallo jorel en vrienden

heb van je moeder de mail van de droeftoeters gehad .Dat is echt leuk om dat te lezen waar jullie allemaal uithangen ,ja jullie zijn echt in een andere wereld mooie he, ik heb ook die wens om daar is te komen wie weet? jullie zijn nu in het duik paradijs nog een paar fijne weken hier is alles het zelfde gebleven dus geniet
    dikke kus fam gravemade